Начало
За нас
Контакти
Връзки
Българска
социалдемократическа
партия
 
 
   
Ръководство

Председател

Изпълнително бюро

ЦКРК

Национален комитет

Решения

Изпълнително бюро

Национален комитет

Конгреси

Национални конференции

Законодателна дейност

На БСДП в 39 ОНС

На БСДП в 38 ОНС

Предложения за законови промени

Становища и декларации

На партийни органи

На общински организации

Публичен регистър

Конференции и дискусии

Теоретични конференции

Материали за дискусия

Документи и членство

Как да стана член?

Програма на БСДП

Устав

В Община Пловдив БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ И РАДИКАЛДЕМОКРАТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ заедно с № 37 в интегралната бюлетина


За традиционната българска социалдемокрация гласувайте с №37





 
Текуща информация / Социалдемократите за

Решението на един проблем е в желанието да се справиш с него

В последното десетилетие бомби, взривове и куршуми смутиха знаково света. В  Ню Йорк, Москва, Мадрид, Париж, Истанбул, Брюксел загинаха невинни хора. Медиите заговориха за Трета световна война. Война без ясни фронтове и демаркационни линии, в която врагът може да се окаже човекът случайно седнал до теб. Война на терора.


Тероризмът не е световна новост, както го представят някои новинари. Нима съпругата на Франц Йосиф, императрицата на Австро-Унгария Елизабет /Сиси/ не загива от ръката на анархист още в далечната 1898 г. Новото е, че терорът вече е насочен не срещу аристократи или управници, а срещу обикновените хора, срещу техния свят и разбирания, срещу устоите на демокрацията, за която са се борили векове. Атаката не идва формално от вън. Атентаторите - камикадзе обикновено са родени или живели дълго в съответните страни и даже в сърцето на Европа, но в гета, където имигриралите техни родители са заселени. Носители на различни традиции и израснали в нищета, те най-често остават на дъното на обществото и никак не е трудно определени фактори да им втълпят, че това е несправедливост, с която трябва да се борят. А най-лесно и бързо промяната ще се случи, като накарат другите да ги уважават, налагайки им своите правила и нрави. Днес те вдигат пръст към небето, стрелят и умират, сякаш искат да докажат, че ще разрушат този свят, не защото не им се нрави да ползват облагите му, а защото не им харесват принципите, с които се налагат правилата и в своето мислене са убедени , че справедливост може да се постигне не в диалог, с образоване и разум, а с насилствено въвеждане на религиозни патриархални норми от отминали векове.


Цялата картина се допълва в последно време от една незапомнена мигрантска вълна към Стария континент, подобна на някогашното Велико преселение на народите. В Европа нахлуват маси от хора с друга култура и често с други разбирания. Мнозина от жителите на съответните страни  виждат в тях попълнение за онези гета от неинтегрирани вече десетилетия граждани, които желаят да ползват обществените блага, но искат да се устроят да битуват по техни си закони. Така с всеки инцидент се раждат чувства на ксенофобия, а възгласите:”Като възнамерявате да живеете по вашите правила, вървете си обратно, не желаем да ги налагате нам”, звучат твърде правдиво. На този фон европейските институции изглеждат безпомощни, дезориентирани  и даже объркани. Справедливо в мнозина европейци се ражда гняв от липсата на ясни позиции по решение на кризата, но те се оплитат от страх и отрицание, до призиви за насилие за справяне, ала със следствията, а не с причината. Отличителния белег – религията е на път да бъде изкарана на преден план като ябълката на раздора.


Близкият Изток е люлка на три монотеични религии – юдаизъм, християнство и ислям. Най-старата от тях - юдаизма е предал доста от вярванията, пророци, ангели и даже обреди на следващите, които построили своя система от канони. Две от религиите - християнството и исляма са световно разпространени, като по-младата и по-бързо нарастваща днес е исляма. Те се раждат като вярвания на бедните и нисши слоеве от населението и в началния период залагат на принципите на равенството, които лесно събират последователи. Когато стават обаче властващи, много от подходите им се изменят. Мъченичеството в името на вярата остава на заден план, по скоро като пример от парадността, а идват методи и закони, налагани със сила. Да не забравяме Светата Инквизиция, кладите и мъченията на еретици, нито изградената система от правила „шериат”, която трябва да бъде наложена, ако е нужно на неверниците със Свещена война /джихад/ в името на Аллах.


Залезът на Инквизицията идва с Просвещението. Френската революция носи на света идеалите за свобода, братство и равенство. Бащите на конституцията в САЩ записват основните граждански права в документ. След векове управление на религиозен принцип и множество теократични общества се ражда и започва да се развива светската държава. Принципите на демокрацията, някои родени преди векове, но позабравени, стават основата на новите съвременни общества. Светът отброява своите лета по християнския Григориански календар и дори религията, опряна на своите постулати за добро и зло също се реформира в оценките си за явленията. За разлика от 14 век, когато тя трудно е можела да приеме, че Земята се върти, днес това вече не е проблем, а научен факт.


Ислямът се заражда седем века след християнството и в това отношение за добро и за зло е по-близо до своите първични корени. От там идеите за налагане на справедливост, посредством архаичните постулати на шериата и мъченичеството като  достоен изход, който се възнаграждава свише. Това лесно се разбира, очевидно, от угнетените, необразованите и неудачни люде, разгневени на съдбата. За всички несъгласни ще напомня множеството ядовити възгласи у нас за налагане на законите на хан Крум, които ако не са митологема, то поне са родени в 9-ти век и от днешна гледна точка са обикновен израз на жестокост. Липсата на познания превръща най-често вярата във фанатизъм, а където господства фанатизма, в каквато и идеологическа доктрина да е облечен, отсъства разума.


Ще припомня само, че през 20-ти век болшевизма, за разлика от социалдемокрацията роди от идеологията на Маркс една монотеична религия, която също с огън и жупел трябваше да наложи световната революция. Множество обучавани в Съветска Русия кадри по заповед на Коминтерна бяха разпратени да вдигнат „пролетарски революции” Чие дело бе атентатът в църквата „Света Неделя” в София на 16.04.1925 г. и какви бяха подбудите на организаторите под девиза:”Мы наш новый мир построим!”?  Нима, когато един мустакат националсоциалист наби в главите на германците разбирането, че са „висша раса”, угнетена от Версайския диктат, защото искали жизнено пространство, те не пощуряха вкупом по неговия хилядолетен райх?


Днес между страхът от бомбите и телевизионните кадри с напиращи бежанци от югоизток, едни възприемат случилото се като етнокултурна и религиозна война, други като заговор на световните тъмни сили. Дори те да имат някакви основания в оценките си, решението, трябва да се търси там, от където се вдъхновява проблема, на който е предаден религиозен израз. В Близкия Изток, след разпада на Османската империя в края на Първата световна война, границите са очертавани не по волята на населяващите ги народи, а по икономическите интереси на Великите сили тогава. Това го превръща във вечна зона на противоборство на религиозна и етническа основа. Нито диктаторските режими, които бяха стимулирани, а сетне разлюбвани, нито толерантното отношение, заради облагите от петрола към теократични държави с правила от 14 век, могат да спрат „вдъхновението” на слабообразовани и фанатизирани хора да сочат с пръст небето и да режат глави на неверници, па и на „неправилно” вярващи. Решението, ако може да се събере в едно изречение е:, Трябва да се помогне в ислямския свят да възникне светска държава, да се пази и развива тя, за да стане притегателен център и пример за малограмотните, които искат да разрушат съвременния свят на основата на старите догми, защото не могат да се впишат в него и се чувстват онеправдани. Основа, на която да се стъпи има и това пролича при отпора срещу силите на т.н. Ислямска държава. Необходимо е само разум и съгласие у тези, в чиито ръце е решението. Дали ще го има е друг въпрос. За съжаление алтернативата на този разумен ход, даващ резултат в бъдеще време е познатото от близкото минало тръпнене с десетилетия в очакване, дали преди да се предаде революционното съветско общество, изградено също на теократично тоталитарен принцип, няма да реши на пук, да взриви света в името на „светлото бъдеще”


23.03.2016 г.
Йордан Нихризов

 
Текуща информация

Предстоящи събития

Социалдемократите за

Материали за дискусия

Пресцентър - съобщения

Избори

Избори

Избори 2015 - 2017

Партньорство

БСДС

СДА

Синдикати

Неправителствени организации

История

Историческо наследство

Вестник

Вътрешно-партиен бюлетин "Позиция

Вашето мнение

Ако желаете да изкажете вашето мнение направете го от тук.

Търсене

Тук можете да извършите търсене на материали по зададени от Вас ключови думи.

Встъпително обръщение на Теодор Данаилов Дечев, кандидат за кмет на София – Столична община от името на Българската социалдемократическа партия (БСДП)



НИЕ (кандидатите)! ВИЕ (избирателите)! ЗАЕДНО (за Стара Загора)!


Защо на Местните избори '2023 в община Раднево да изберем Местна Коалиция „Българска социалдемократическа партия (Земеделски Народен съюз)“ и № 68?"
Copyright www.bsdp.bg. All right resivet.
Темплейти