Начало
За нас
Контакти
Връзки
Българска
социалдемократическа
партия
 
 
   
Ръководство

Председател

Изпълнително бюро

ЦКРК

Национален комитет

Решения

Изпълнително бюро

Национален комитет

Конгреси

Национални конференции

Законодателна дейност

На БСДП в 39 ОНС

На БСДП в 38 ОНС

Предложения за законови промени

Становища и декларации

На партийни органи

На общински организации

Публичен регистър

Конференции и дискусии

Теоретични конференции

Материали за дискусия

Документи и членство

Как да стана член?

Програма на БСДП

Устав


 
Текуща информация / Пресцентър - съобщения

Измененията в законодателството за малки и средни предприятия закъсаха на второ четене в парламента.

Малкият и среден бизнес у нас е бил винаги заливан с щедри обещания , особено в период , когато се задават избори.Във всички тях , обаче задължително отсъства един елемент – отговора на въпроса :”Как ще се реализират “?Защото на практика вече видяхме , че когато се отвори дума за преференции и облекчения за кредити всички започват да сънуват розови сънища и дори заболяват от небивал изборен ентусиазъм. Реалността идва с пробуждането след това и с пороя от оправдания за времето гдето щяло да дойде някога.
Подобна е ситуацията и със сегашните промени в Закона за малките и средни предприятия , предложени от правителството.Времето отдавна отмина , а с него отлетя и балонът за тъй наречените “царски кредити” , които трябваше да начертаят бляскава перспектива за най-дребните субекти на бизнеса.Напротив , рестриктивните данъчни мерки на новите управляващи намалиха броя на регистрираните патентни търговци на половина , от над 300 хиляди през 2001г. на 151 хиляди през 2004г.
През месец декември 2003г. мнозинството отхвърли законопроекта на БСДП , който предвиждаше изграждането на “Гаранционен фонд за малки и средни предприятия” за гарантиране на част от кредитния риск по проекти препоръчани от звената на Агенцията за малки и средни предприятия.Така Законът за малките и средни предприятия , след поредица предходни корекции , остана единствено закон за изградената административна структура – едноименната агенция.
С предложения нов законопроект за изменение и допълнение , правителството реши да се справи с проблема кардинално и премахна от заглавието термина “малки и средни предприятия” , заменяйки го с неясното обобщение “предприемачество”.Следващата радикална мярка бе корекция на критериите за малки и средни предприятия , чрез които се определя групата , предвидена за подпомагане.Така в рамката на определените от закона за стимулиране субекти попадат над 90 % от българските предприятия.Обяснението отново бе с нивата в Европа и с желанието да се разшири кръга на имащите право да ползват съответните фондове.Нищо лошо няма в подобни намерения , ако в един кюп не попадаха и дребния едноличен търговец и фирмата с годишен оборот 78 млн. лв. и балансова стойност на активите 52 млн. лв..Очевидно разликата от сегашните прагове – 3 млн.лв. оборот и 2,4 млн.лв. дълготрайни активи е по вече от съществена.
Защо са тези грандиозни скокове ?Ами защото от там нататък законът предвижда “нищо , но от сърце.” Изброените мероприятия , целящи подпомагането на малки и средни предприятия се предхождат от условностите :“може да” или “в рамките на”.Което , естествено предполага , че може и да не може , а що се отнася до прозрачността , за кого може , тя разбира се ще се бистри от подзаконови актове.
Опрени на едно подобно обещание – член 13 , алинея 1 , точка 3 , че малките и средни предприятия ще се насърчават чрез “гарантиране на част от кредитния риск по кредити предоставени целево” , от БСДП бе предложена отново идеята за “Гаранционен фонд” , за да се разпише технологията , как това ще се реализира.Мнозинството първо прие , че ролята на гаранционен фонд може да играе държавната “Насърчителна банка” , но после изведнъж се разкая и прати проблема в поредната “Национална стратегия” и годишните програми за нейното прилагане.
Всичко за управляващите вървеше гладко до заседанието в пленарна зала на 12.05.2004г. , където Й.Нихризов направи предложение да отпадне двойственото заглавие на закона – “за насърчаване на предприемачеството и на малките и средни предприятия” и да останат само последните , за да се знае за какво иде реч.Залата подкрепи предложението и от там нещата взеха обратен ход.В последващите текстове бе прието предложеното от Г.Ганев и Р.Илиевски рязко снижаване на праговете , определящи критериите за малки и средни предприятия и управляващите се изгубиха окончателно в собствения си лабиринт.Единствения изход , който остана на Министерството на икономиката като вносител бе да наложи чрез мнозинството спиране на разглеждането на законопроекта , защото следващата стъпка на парламента можеше да бъде търсената от опозицията и от БСДП конкретизация на неговите ангажименти за стимулиране на бизнеса.
Сега навярно ще се чака удобен момент с поредица от процедурни хватки да се прокара тъй наречената “воля на мнозинството” , ако такава въобще има или ако Министерството на икономиката успее да сформира такова мнозинство.Никой , обаче няма да може да обясни на дребния “патентен” търговец защо му се отказват разумни , па макар и не толкова крупни облекчения , за да му се сервира поредната порция мащабни обещания , гарнирани с гръмки епитети , след като на икономическите фоерверки отдавна им мина времето.


ПРЕСЦЕНТЪР НА БСДП

 
Текуща информация

Предстоящи събития

Социалдемократите за

Материали за дискусия

Пресцентър - съобщения

Избори

Избори

Избори 2015 - 2017

Партньорство

БСДС

СДА

Синдикати

Неправителствени организации

История

Историческо наследство

Вестник

Вътрешно-партиен бюлетин "Позиция

Вашето мнение

Ако желаете да изкажете вашето мнение направете го от тук.

Търсене

Тук можете да извършите търсене на материали по зададени от Вас ключови думи.

Предизборен клип на БСДП

Copyright www.bsdp.bg. All right resivet.
Темплейти